Göz Kapağı Hastalıkları Tedavisi

Göz Kapağı Hastalıkları ve Tedavisi

Göz Kapaklarımız Neden Önemlidir?

Gözlerimizi dış etmenlerden koruyan göz kapaklarımız, göz kürelerimiz ve çevresinin fonksiyonel bütünlüğü için son derece önemlidir. Göz kapakları, gözyaşının konjonktiva denen zar tabaka ve kornea denen saydam tabaka yüzeyine homojen olarak dağılmasını sağlar. Böylece göz katmanlarının kurumasını önler ve göze giren ışığın miktarını sınırlar. Bu sayede güneşin ve sıcak-soğuk-rüzgar gibi dış faktörlerin istenmeyen zararlı etkilerine karşı gözü korur.

Göz Kapağının Yapısı

Göz kapakları anatomik olarak cilt, kas ve bağ dokunun oluşturduğu bir yapıdır ve gözlerimizin işlevselliğinde büyük rol sahibidir. Cilt ve kas yapısı, göz kapağına şeklini veren ve tars olarak adlandırılan bağ dokusunun ön yüzeyinde yer alır, göz kapağının ön lamel adı verilen ön tabakasını oluşturur. Tars dokusu ve bu dokunun iç yüzeyindeki konjonktiva zarı,  arka lamel adı verilen arka tabakayı meydana getirir.

En Sık Görülen Göz Kapağı Hastalıkları Nelerdir?

Göz kapaklarının ön yüzeyini oluşturan cilt dokusu, cildin altında yer alan kas ve bağ dokuları kendilerine özgü hastalıklar taşıyabilir. Bu hastalıklar doğumsal ya da sonradan kazanılan sorunlar olabilir. Göz kapağı hastalıkları; hem görme kalitesini hem de göz kapağı fonksiyonunu etkileyen sonuçlara neden olabildiği için önemlidir. Göz kapağı hastalıkları, aynı zamanda estetik sorunlara da yol açabilir.

En sık görülen göz kapağı hastalıkları  şunlardır:

Arpacık

Oldukça yaygın göz kapağı hastalıkları arasında yer alan arpacık kapakların ön ya da arka tabakasında görülebilir. Kirpik diplerindeki kirpik foliküllerinin tıkanması nedeni ile oluştuğunda ön tabakada meydana gelir. Kirpik kenarında kızarıklık ve şişlik ile kendini gösterir. Göz kapağındaki yağ bezlerinin tıkanması nedeni ile oluştuğunda ise arka tabakada meydana gelir. Bu durumda ağrılı bir kapak şişliği söz konusudur, kapakta kızarıklık da görülebilir.

Arpacık her yaşta meydana gelebilir. Tedavide sıcak kompres, topikal ve/veya oral antibiyotikler verilir. Arpacık nadiren preseptal selülit olarak bilinen yaygın cilt ve bağ doku enfeksiyonuna neden olabilir. Bu nedenle göz kapağında ağrı, ısı artışı ve kızarıklık olan durumlarda göz hekimine müracaat edilmesi önemlidir.

Şalazyon

Göz kapaklarında, bağ doku içerisinde bulunan salgı bezleri göz yaşı fonksiyonu için son derece önemlidir. Şalazyon göz kapaklarında bulunan yağ bezlerinin kronik iltihabıdır. Bu rahatsızlıkta göz kapaklarında  şişlik ve hafif kızarıklık vardır. İlk zamanlarda arpacık olarak başlayan bu şişlikler tedavi edilmediğinde kalıcı hale gelebilmektedir. Kesin tedavisi cerrahi olarak boşaltılmasıdır.

Blefarit

Kirpik diplerindeki kronik iltihabı durumu olarak tanımlanan blefarit, gözlerde batma hissi ve göz kapaklarında kızarıklık ve kepeklenme ile bulgu vermektedir. Bunların yanı sıra göz kapağında kaşıntı hissi veya şişlik de görülebilir. Bu enfeksiyonlar tedavi edilmediğinde korneal ve konjonktival sorunlara neden olmaktadır. Blefarit tedavisinde göz kapağı hijyeni ve sıcak kompres çok önemlidir. Sıcak kompres ile göz kapaklarındaki tıkanmış yağ bezlerinin etkin şekilde boşalması sağlanır. Göz kapak kenarlarında düzenli temizlik ile bakteriyel ve paraziter enfeksiyonlar ortadan kaldırılabilir. Tedavide topikal antibiyotikler ve steroid içeren damlalar kullanılabilir. Kimi hastalarda oral antibiyotik tedavisi gerekebilir. Bu süreçte kişilerin göz yaşı kalitesinde düşme de olduğu için suni göz yaşı kullanılması önerilmektedir.

Entropion

Entropion göz kapağının göz yüzeyine doğru, yani içe dönük olması durumudur. Kapaklar yüzeye temas ettiğinden korneal iritasyonlar meydana gelebilmektedir. Sorunun çözümü için ilk etapta tıbbi tedavisi uygulansa da asıl çözüm cerrahi müdahaledir.

Ektropion

Ektropion göz kapaklarının dışa dönmesi durumudur. Kronik göz enfeksiyonları, yanıklar ya da radyoterapi gibi kapak yapısını bozan etkiler sonucunda sıkça görülebilir. Ektropion kapaklarda kızarıklık ve sulanma ile kendini gösterir. Tıbbi tedavi desteği verilse de ektropion varlığında kesin çözüm cerrahi düzeltmedir.

Ptozis

Göz kapaklarında düşüklük, ptozis olarak adlandırılır. Yaşlılık, travma, kas hastalıkları, sinir felçleri ya da doğumsal nedenler ile ptozis görülebilir. Doğumsal olarak görülen olgularda, düşük olan göz kapağının görsel aksı kapatması nedeni ile göz tembelliği görülür.  Bu nedenle doğumsal ptozis durumunda erken müdahale göz tembelliğinin önlenmesi açısından büyük önem taşır. Sorunun çözümü için altta yatan nedene bağlı olarak tıbbi ya da cerrahi müdahale gerekir.

Göz Kapağı Hastalıklarının Belirtileri Nelerdir?

Göz kapağı hastalıkları sıkça karşımıza çıkan durumlardır. Yaşam kalitesini düşebilecek klinik tablolara sebep olabildikleri için göz kapağı hastalıkları tanı ve tedavisi önemlidir.

• Enfeksiyona bağlı göz kapağı sorunlarında, göz kapaklarında şişlik-kızarıklık ve ısı artışı meydana Enfeksiyonun akut ya da kronik olma durumuna göre klinik bulgular farklılaşabilir.
  • Altta yatan alerjik bir durum varlığında kapaklara ödem, kaşıntı ve kızaklık görülür.
  • Kapak şekil bozukluklarında (Entropion ve Ektropion gibi) genel olarak sulanma meydana gelmektedir.
  • Göz kapağında ani düşme, ya da kapağın kapanmasında sorun durumlarında altta yatan sebep nörolojik problemler olduğundan ilave nörolojik bulgular görülebilir (yüzde uyuşma, ağızda çekinti, çift görme, başağrısı vb)

Göz Kapağı Hastalıklarının Teşhisi

Göz kapaklarında meydana gelen iltihabi sorunlar, sadece basit bir göz muayenesi ile tespit edilebilir. Genelde ilave radyolojik tetkik gerektirmez.  Ancak sorun nörolojik bir zemin taşıyor ise çeşitli kan testleri ve nöroloji konsultasonu ile tanı netleştirilebilir. Düzenli göz muayenesi, özellikle kapak enfeksiyonları ve bunlara bağlı kapak şekil bozuklukları ile karşılaşma ihtimalini azaltacaktır.

Göz Kapağı Hastalıklarının Tedavisi Nasıl Yapılır?

Göz kapağı hastalıklarının tedavisi altta yatan patolojiye göre planlanır. Göz kapağındaki sorunun ne zamandır var olduğu, hastanın şikayetleri ve varsa ilave nörolojik bulguları sorgulanır. Göz kapağı hastalığı varlığında hasta tüm göz muayenesi tamamlandıktan sonra bulguları ile beraber değerlendirilir. Göz kapağındaki sorunun türüne göre tıbbi veya cerrahi müdahaleye karar verilir.

Yapısal olan ya da sonradan kazanılan her türlü göz kapağı sorununda, olası çözüm önerileri için mutlaka bir göz hekimine danışınız. Periodik göz hekimi kontrolleri, göz kapağı sorunlarının kronikleşmesini önler ve ilerde bu sorunlara bağlı oluşabilecek görsel şikayetlere karşı alabileceğiniz en iyi önlemdir.

Diğer blog yazıları için >> https://www.drpinarozer.com/blog/ bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.

Göz Kapağı Hastalıkları tanı ve tedavisi amacı ile randevu oluşturmak için TIKLAYINIZ